Sunt oraşe care mor. Sau care deja au murit. Şi nu este vorba de orăşele din zone industriale sau miniere abandonate de prin Siberia, ori de oraşe din zone de conflict ca Siria. Se poate întâmpla oriunde, inclusiv în mari metropole din SUA, cea mai bogată şi cea mai puternică ţară din lume. Soarta oraşelor depinde de administrație, de primar şi consiliul local. Chişinăul este într-un moment hotărâtor. Alegerile pentru funcţia de primar nu sunt un concurs televizat de talente, ci o problemă de viaţă şi de moarte.
Oraşul Detroit era una din marile metropole americane, cu circa 2 milioane locuitori. Detroit era un centru al industriei automobilului din SUA, cu fabricile Ford, Chrysler, General Mottors. Acum însă, Detroit a ajuns o pustietate, un exemplu de decădere urbană. Primăria din Detroit a fost declarată oficial în stare de faliment în anul 2013.
Dacă această catastrofă urbană s-a petrecut într-o metropolă înfloritoare din SUA, de ce nu ar exista asemenea risc şi în Chişinău, capitala unui stat fragil, cel mai sărac din Europa?
Un om politic şi un om de stat preocupat de soarta oamenilor din Chişinău trebuie să vadă cu mai mulţi paşi înainte. Trebuie să facă analize de riscuri, ameninţări, oportunităţi şi beneficii. Răspunderea pentru siguranţa şi bunăstarea sutelor de mii de chişinăuieni este foarte mare. Şi nu este în puterea marionetelor Binomului Plahotniuc–Dodon, care se dau în spectacol ofensând bunul simţ şi inteligenţa oamenilor din Chişinău. Ce viziune poate avea Silvia Radu care umblă după ea cu operatorii de la televiziunile oligarhului care o filmează când desfundă o gură de canal sau astupă o groapă din asfalt? Asta e treaba primarului? Ce viziune are Ivan Ceban, care promite ajutoare sociale din fonduri care nu există, doar pentru a fura voturile unor bieţi bătrâni sau nevoiaşi?
Detroit şi Chişinău
Mai multe au fost cauzele degradării oraşului Detroit, iar din această experienţă putem trage unele concluzii şi pentru Chişinău. Este mai ieftin să învăţăm din greşelile altora decât din greşelile noastre.
- Detroit a fost făcut pentru maşini, nu pentru oameni. S-au făcut bulevarde largi şi chiar autostrăzi pe care locuitorii circulau din cartierele lor până la locurile de muncă de la fabricile de automobile şi înapoi. Aceste autostrăzi care brăzdau oraşul nu puteau fi traversate şi au transformat unele cartiere în ghetouri izolate. În al doilea rând, nu au mai permis accesul pietonal şi parcarea în centru, ceea ce a ruinat zonele de magazine şi birouri din centrul oraşului. Şi la noi există tendinţa de a se lucra pentru maşini, nu pentru oameni. Eu aşa ceva nu admit. Există soluţii pentru a împăca traficul rutier cu cel pietonal, pentru ca oamenii să nu fie izgoniţi de maşini. Nici pe Puşkin sau Bodoni, nici la Piaţa Centrală şi nici la Gara Auto.
(Teatrul „Michigan”, mândria oraşului Detroit a ajuns garaj)
(Opera din Detroit, o runia)
mai mult la : munteanu.md/blog/chisinaul-poate-sa-renasca-sau-sa-moara-s-a-intamplat-si-in-sua